Over Shell zijn er veel verschillende meningen, dat merken kinderen ook. Er zijn mensen die blij zijn met de werkgelegenheid die het bedrijf biedt en er zijn mensen die vooral denken aan de vervuiling die de werkzaamheden van Shell oplevert. Waar we in ieder geval niet omheen kunnen is dat Shell een product levert, aardolie, waar veel van ons nog niet zonder kunnen. Zo wordt aardolie gebruikt voor benzine, kerosine en is het de basis voor plastic. Mensen zijn niet zo snel bereid om de auto te laten staan, vliegvakanties op te geven en minder plastic te gebruiken. Met alleen roepen dat Shell verschrikkelijk slecht is, maken we dus niet het verschil voor een betere wereld. Hoe kunnen we kinderen, de volwassenen van de toekomst, hierover mee laten denken? En hoe maken we jong en oud bewust van hun eigen rol die ze hierin kunnen spelen? In de Shell Kinderraad komt dit samen.

IN HET KORT

  • Cultureel festival voor en door jongeren 
  • Ontwikkeld naar aanleiding van de resultaten van de jeugdmonitor  
  • In samenwerking met Schiedamse culturele organisaties  
  • Met steun van …   
Kennis

Hoe maak je cultureel aanbod voor jongeren aantrekkelijk? 

Het idee voor de ’S Culture Clup, de culturele tak van ons jongerenplatform I’ve Got The #Power, ontstond toen uit de jongerenmonitor van 2016 en 2018 bleek dat jongeren weinig gebruik maken van het culturele aanbod van Schiedam.

Onderzoek

Van binnen naar buiten

In 2019 werd, in samenwerking met de Bibliotheek Schiedam, Wenneker Cinema en het Stedelijk Museum Schiedam, de eerste editie van de ’S Culture Clup georganiseerd. xx jongeren dachten tijdens een onderschools en naschools traject mee over de programmering, randprogrammering, communicatie en de huisstijl.

Advies

De stad als festivalterrein

Verder moest er volgens jongeren actief worden ingezet op promotie en was een herkenbare huisstijl onmisbaar. De ’S Culture Clup moest goed zichtbaar zijn in Schiedam: de stad moest de verbindende factor zijn tussen de instellingen en dienen als festivalterrein.

Resultaat

Komende edities

De eerste editie bleek zo’n succes, dat in 2020 een mooi vervolg van het onderschools traject kwam, gekoppeld aan het Suikerzoet Filmfestival. De inhoudelijke ontwikkeling van een filmfestivalavond voor jongeren, in samenwerking met het Stedelijk Gymnasium, stond als een huis. De uitvoering moest als gevolg van corona op zich laten wachten.


Partners

  • ??? 
  • Bibliotheek Schiedam 
  • Suikerzoet Filmfestival  
  • Stedelijk Museum Schiedam 
  • Wenneker Cinema 

 

Terug naar het overzicht