Elk jaar denken kinderen bij de Kinderconferentie mee met de gemeente over vier thema’s: de School van de Toekomst, Jezelf zijn, Duurzaamheid en Buitenspelen. Maar eigenlijk gaat het natuurlijk om één verhaal: namelijk hoe kinderen het Súdwest-Fryslân van de toekomst voor zich zien. Wat moet er gebeuren om de gemeente een nóg fijnere plek te maken voor alle inwoners?
Hierover is veel gezegd en gesproken tijdens de workshops van de Kinderconferentie. De kinderen vinden het vooral belangrijk dat iedereen in de gemeente zich fijn voelt en dat er ook aan iedereen wordt gedacht. Zowel op school – bijvoorbeeld door genoeg rekening te houden met het feit dat kinderen verschillende manieren van leren hebben – als daarbuiten. Jong en oud, arm en rijk, met en zonder beperking, en alles en iedereen daar tussenin; iedereen moet in Súdwest-Fryslân een plekje kunnen vinden. Op speelplaatsen bijvoorbeeld. Daar moeten genoeg toestellen staan die bereikbaar en uitdagend zijn voor alle kinderen, maar ook bankjes en picknicktafels. Zo wordt de speelplaats meteen ook een ongedwongen ontmoetingsruimte voor iedereen, waar mensen elkaar door middel van een spelletje of een activiteit beter kunnen leren kennen. Op die manier zorgen we ervoor dat we elkaar beter leren begrijpen, vaker kunnen helpen, en in het algemeen gewoon iets aardiger worden.
Nog beter wordt het als er dan ook meer groen komt op die speelplaats en in de rest van de omgeving. Dat zorgt voor meer uitdaging en creativiteit bij spelende kinderen, maar je bent dan als gemeente meteen lekker duurzaam bezig! Als er veel tegels liggen kan regenwater namelijk minder goed wegstromen en wordt er ook meer warmte vastgehouden. Omdat steeds vaker hard regent of heel warm is, moet daar volgens de kinderen echt verandering in komen. En bij meer groen en minder tegels, kun je ook meteen een gezamenlijke moestuin aanleggen bij die speelplaats en/of op school. Dan kunnen kinderen meer leren over duurzaamheid en meteen ook het goede voorbeeld geven aan volwassenen. Want die volwassenen denken vaak in problemen. Zij zeggen dingen als: “Wordt zo’n moestuin geen zootje? Je kunt toch niet genoeg groente voor de hele wijk verbouwen. Mensen vinden het toch veel makkelijker om naar de supermarkt te gaan.” Terwijl kinderen juist graag laten zien wat er wél mogelijk is. Om daar goed achter te komen, willen kinderen wel graag meer les over duurzaamheid op school. Daar is nu nog niet genoeg aandacht voor, vinden ze.